איך לעזור לילד בחשבון בגילאי בית ספר יסודי

שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
לעזור לילד בחשבון

ילדים רבים מתקשים מאד בלמידת חשבון בבית הספר היסודי, ומפתחים חרדות וסלידה מן המקצוע. חלקנו, ההורים, חווינו זאת בעצמנו ולכן גם אנו חוששים ואיננו בטוחים איך לעזור לילד בחשבון. כדאי לדעת שלמרות הקושי של שני הצדדים, ניתן בהחלט להתגבר על החששות ולסייע לילד. הנה מדריך קצר בנושא:

מדוע מתקשים ילדים רבים כל כך בלמידת מקצוע החשבון

להיות ילד בגילאי בית הספר היסודי זה לא קל. בשלב הראשוני, הילד נדרש ללמוד במהירות קרוא וכתוב, מיומנויות לא-טבעיות וקריטיות להצלחה בהמשך הלימודים. במקביל, הוא נדרש להסתגל למסגרת חדשה בעלת חוקים וכללים שאינו מכיר. לעיתים קרובות הוא נאלץ לבלות את רוב יומו עם אנשים חדשים – ילדים וצוות בית הספר – ולהתאים את עצמו חברתית והתנהגותית. הילד מתמודד עם ציפיות הוריות גבוהות ועם הדרישה להמשיך בלמידה גם מחוץ לשעות בית הספר, על ידי הכנת שיעורי בית. הוא נתקל לראשונה במבחנים, שעלולים להוות גורם סטרס משמעותי. בשלבים מתקדמים יותר הוא נדרש ללמוד שפה זרה, המצריכה חשיבה אחרת ומיומנויות חדשות, כמו כתיבה בכיוון ההפוך לעברית.

לכל האתגרים הללו נוספת גם התמודדות עם מקצוע החשבון, מעין "שפה" נוספת שיש לה חוקים משלה. לשם למידת המקצוע נזקק הילד לפיתוח מיומנויות נוספות והבנה מתמטית, חשיבה כמותית, חשיבה סידורית והבנה מרחבית-גאומטרית.

בקיצור, מורכב להיות תלמיד יסודי. עבור תלמידים רבים, המתמטיקה היא "הקש ששבר את גב הגמל", אתגר מאיים שאינם פנויים שכלית ורגשית להתגבר עליו. אז מה אפשר לעשות?

לעזור לילד בחשבון עם קשיים על בסיס תנאי לימוד

ילדים רבים מתקשים ללמוד חשבון בשל תנאי הלימוד בהם הם נתקלים בכיתת הלימוד. יתכן שישנם ילדים רבים מאד בכיתה, וקיימים רעש וצפיפות בשיעורים. יתכן שהמורה מתקשה להגיע לכל ילד, להקשיב לו ולסייע לו באופן אישי, על פי צרכיו הספציפיים. יתכן שהילד אינו מצליח לשמוע היטב את המורה, או שאינו רואה היטב את הלוח בשל מקום ישיבה מרוחק. 

במקרה כזה, מומלץ לנסות ולשוחח עם המורה לגבי קשייו של הילד. סביר להניח שניתן למצוא לו מקום ישיבה קרוב יותר ללוח או למורה. יתכן שהמורה עדיין אינה מודעת לקשייו, ולאחר שיחה עמכם תוכל להקדיש לו יותר תשומת לב ועזרה אישית.

גם אתם ההורים יכולים לסייע לילד על ידי חזרה בבית על החומר שנלמד בכיתה בשיעור, באמצעות ספרי הלימוד, המחברות או חוברות עבודה ללימוד חשבון לגיל המתאים.

לעזור לילד בחשבון כאשר קיימים קשיים על בסיס רגשי

ילדים מסויימים מפתחים חרדה ספציפית ממקצוע המתמטיקה, שלא בשל גורמים חיצוניים, או בשל לחץ וציפיות גבוהות של ההורים. סיבה נוספת יכולה להיות חוסר תקשורת טובה של הילד עם המורה, או שהוא חווה אותה כמאיימת ומלחיצה במקום תומכת ונעימה. לעיתים קשיים בבית עלולים גם הם להתבטא בחוסר פנאי נפשי של הילד ללמידת המקצוע המורכב.

ניתן לסייע לילדים עם חרדות ספציפיות ומוכללות בדרכים רבות. אפשר להפוך את הלמידה בחשבון לנעימה וכיפית בבית על ידי שימוש במשחקים וחוברות פעילות מהנות וזמן איכות רגוע עמכם ההורים. ניתן גם לפנות ליועצת בית הספר או לבקש פגישה משותפת עם המורה. ישנן טכניקות יעילות ביותר להפחתת חרדות כמו תרגול נשימות ומיינדפולנס, וגם, כמובן, טיפול פסיכולוגי אצל מטפל מוסמך מומחה לילדים בגילאים הללו. בכל מקרה, השתדלו להוריד את הלחץ מן הילד ולהפוך את החוויה שלו מן המתמטיקה למשחקית, משעשעת ונעימה.

להתמודד עם קושי בחשבון על בסיס סגנון ודרכי למידה

בני אדם שונים לומדים באופנים שונים לחלוטין. סגנונות הלמידה שלהם מגוונים – ישנם הנסמכים יותר על שמיעה, ואחרים יותר על חוש הראייה או המישוש, תנועה או חוויה. יתכן שילדכם זקוק ללמידה בסגנון ודרכים אחרות כדי שיוכל להתקדם בחשבון. נסו לעבוד איתו בבית בדרכים שונות מאלו שבהן נעשה שימוש בכיתת הלימוד. למשל, לשחק במשחקי מתמטיקה, ללמוד שירים, לצפות בקלטות, לעבוד בפלטפורמות רלוונטיות במחשב, וכד'. אולי תגלו שילדכם אינו מתקשה כלל במתמטיקה כשמלמדים אותו באופן המתאים לו.

מה קורה אם מתגלים קשיים על בסיס ליקויי למידה או קשיי קשב וריכוז?

אחוז מסויים מן הילדים הוא בעל לקויות למידה מסוגים שונים. ילדים מסויימים הם בעלי ליקוי בזכרון שמיעתי או חזותי, אחרים מתקשים בהבנה מרחבית, ועוד. ילדים אחרים סובלים מבעיות קשב וריכוז שמכבידות עליהם מאד ואינן מאפשרות להם ללמוד באופן מיטבי. אם אתם חושדים שילדכם סובל מבעייה מסוג זה, אל תמתינו ופנו מייד לאבחון מקצועי שיברר את העניין לעומקו. אבחון טוב יסייע לכם ולצוות החינוכי להבין בדיוק מה מקשה על הילד ללמוד, ויאתר את הדרכים המיטביות ללמדו. בעקבות האבחון, יתכן ויזכה לשעות פרטניות, שעות הוראה מתקנת או הקלות שונות שיסייעו לו להתגבר על הקושי. לעיתים יידרש גם טיפול תרופתי לבעיית הקשב והריכוז.

איך תדעו מה באמת מקשה על הילד שלכם בחשבון?

שוחחו עם הילד והקשיבו לו מבלי להפריע. שאלו את כל השאלות שאתם יכולים כדי להבין את התמונה במלואה, אך עשו זאת באופן ענייני ורגוע ולא שיפוטי או מודאג. תוכלו לפנות גם לצוות החינוכי כדי לקבל את צידה השני של התמונה ולראות את הדברים מפרספקטיבה אחרת. אנו ממליצים לנסות בעצמכם לעבוד עם הילד בחשבון ולעקוב כיצד הוא מתמודד והיכן הוא מתקשה. חוברות חשבון משעשעות ומהנות של נירים זמינות עבורכם להזמנה באתר שלנו – הזמינו עכשיו עד הבית.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותכם