פעילויות לגיל השלישי בעלות השפעות קוגניטיביות מיטיבות – מה הכי מומלץ ומדוע?

שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
פעילויות לגיל השלישי - פעילויות פנאי לגיל השלישי

מטרתן של פעילויות לגיל השלישי בתחום אתגרי החשיבה אינה רק "להעביר את הזמן" או להפיג שעמום, אלא גם לשמר ואפילו לשפר יכולות קוגניטיביות, זכרון ותפקודים שונים של המוח. קראו את המאמר שלנו על האופן שבו פעילויות פנאי לגיל השלישי מועילות למטרות הללו:

פעילויות פנאי לגיל השלישי לשיפור יכולות קוגניטיביות

שלל פעילויות פתרון חידות ואתגרי חשיבה הוכחו במחקרים כמסייעות בשיפור מיומנויות קוגניטיביות אצל בני הגיל השלישי. פעילויות מסוג "גירוי מנטלי", כלומר, פעילויות המאתגרות את המוח כמו קריאה, פתרון חידות ולמידת מיומנויות חדשות נקשר לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר בגיל הזהב. התנסות בחידות ובמשחקי חשיבה מתקדמים כגון פאזלים, תשבצים, תשחצים, סודוקו, תשבצי הגיון, חידות מתמטיות, וכד', מחדדת את החשיבה ומיומנויות קוגניטיביות רבות.

מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Aging and Physical Activity מצא כי קשישים שעסקו באופן קבוע בפעילויות גירוי מנטלי היו בעלי תפקוד קוגניטיבי טוב יותר בהשוואה לאלה שלא עסקו בפעילויות מסוג זה. מחקר נוסף, שפורסם בכתב העת Journal of Gerontology, גילה כי בני גיל הזהב שעסקו בפעילויות פנאי כגון פתרון חידות שיפרו את הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא עסקה בהן.

מחקר אחר, שפורסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לגריאטריה, מצא כי בני הגיל השלישי שעסקו בפעילויות פנאי כגון תשבצים היו בסיכון נמוך יותר לפתח ירידה קוגניטיבית בהשוואה לאלה שלא עסקו בהן. וישנם מחקרים רבים נוספים המוכיחים השפעות מיטיבות חשובות על מיומנויות חשיבה שונות בגיל השלישי של חידות ואתגרי חשיבה.

פתרון אתגרי חשיבה מכל הסוגים יכול לשמש גם אמצעי להפחתת מתח ושיפור מצב הרוח. זוהי פעילות מרגיעה ומהנה שעשויה לעזור להפחית מתח ולשפר את מצב הרוח אצל מבוגרים. הפעילות יכולה גם לעזור הקידום קשרים חברתיים: חוברות עבודה של תשבצים, תשחצים, סודוקו וכו' יכולות להיות פעילות חברתית המאפשרת למבוגרים להתחבר לאחרים ולעסוק בפעילות משותפת. ישנה קהילה גדולה מאד בארץ של חובבי תשבצים, חידות הגיון, תשחצים וכד' המפיקה גם אירועים משותפים ותחרויות, ומנהלת פורומים ופלטפורמות באינטרנט בהם ניתן לתקשר עם חובבים אחרים.

אילו פעילויות פנאי מומלצות לגיל השלישי באופן ספציפי?

תשבצים יכולים לעזור לשפר את אוצר המילים שלנו ואת כישורי השיום ויכולת שליפת אוצר מילים מן הזכרון שלנו. פתרון תשבצי סודוקו יכול לעזור לשפר את ההיגיון, הראייה המרחבית ואת כישורי פתרון הבעיות.

תפזורות מילים יכולות לעזור אף הן בשיפור והרחבת אוצר המילים שלנו ויכולות מילוליות נוספות, כמו גם את הידע הכללי שלנו, היכרות עם אישים ואירועים אקטואליים, יצירות אמנות ותרבות, ועוד. קריפטוגרמות הן חידות הכוללות פענוח הודעה על ידי החלפת אות אחת באחרת. הן מסייעות בשיפור יכולת קבלת החלטות, השוואה ואנליזה. חידות מבוכים עוזרות למוח שלנו לשמר ולשפר את המיומנויות המרחביות שלו וכן יכולת פתרון בעיות.

ראוי לציין כי סוגים שונים של פאזלים ואתגרים עשויים להיות יעילים יותר או פחות עבור אנשים שונים, ולכן מומלץ לנסות מגוון רחב של חידות, תשבצים ופעילויות פנאי נוספות כדי לראות מה עובד הכי טוב עבורכם.

רעיונות לפעילות נוספת לגיל הזהב בעלת השפעה קוגניטיבית מיטיבה

ישנם מחקרים המצביעים על כך שגם צביעת וציור מנדלות הם פעילויות בעלות מספר יתרונות פוטנציאליים עבור מבוגרים. מחקר שפורסם בכתב העת של האגודה האמריקאית לטיפול באמנות מצא כי צביעת מנדלות נקשרת לירידה בחרדה ולתחושת הרפיה מוגברת בקרב מבוגרים. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת Journal of Gerontology מצא כי מבוגרים שעסקו בפעילויות צביעה וציור שיפרו מיומנויות חזותיות-מרחביות ותפקודים מנטליים וקוגניטיביים גבוהים.

צביעה וציור מנדלות יכולות להיות גם היא פעילות חברתית, המאפשרת למבוגרים להתחבר לאחרים ולעסוק בפעילות משותפת. פעילות פנאי של ציור וצביעת מנדלות יכולה גם לספק דרך למבוגרים לבטא את עצמם באופן יצירתי ולחקור את הצד האמנותי שלהם, לעיתים לראשונה בחייהם.

איפה רוכשים חוברות אתגרי חשיבה למבוגרים וחוברות צביעה למבוגרים?

אנו בדולב הוצאה לאור מציעים מגוון רחב מאד של חוברות פעילות, חוברות אתגרי חשיבה וחוברות צביעה למבוגרים שהן איכותיות, מעניינות ומהנות, ונוצרו על ידי מיטב המומחים בתחום. תוכלו למצוא אותן בקישורים כאן, ולהזמין אותן עד הבית בקלות ובמהירות. מאחלים לכם שעות רבות של הנאה ובריאות קוגניטיבית מלאה!

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותכם